امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
En

اورهال موتورهای غول‌پیکر نیروگاه اتمی بوشهر توسط جمکو

تاریخ ارسال : ۲۱ آبان ۱۴۰۰

اورهال موتورهای غول‌پیکر نیروگاه اتمی بوشهر توسط جمکو

محمد رستمی مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو)  با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن پروژه این شرکت در اورهال نیروگاه اتمی بوشهر گفت: صنایع مادر کشور مثل نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و … بر اساس زمان‌بندی معینی دوره‌هایی را اورهال یا تعمیرات اساسی تعریف کرده‌اند. بخشی از تجهیزات این صنایع که نیاز به تعمیرات اساسی دارند الکتروموتورها هستند. این الکتروموتورها باید به صورت تخصصی توسط مهندسان مجرب بازبینی یا اورهال شوند.

وی ادامه داد: برای انجام پروژه‌های مربوط به اورهال نیروگاه‌های کشور، ما مجموعه‌ای را در شرکت جمکو تحت عنوان “مدیریت خدمات فنی و مهندسی” ایجاد کردیم. وظیفه این واحد مراجعه به نیروگاه‌های مختلف کشور و ارائه توانمندی‌های شرکت جمکو به آنها است تا بتوانند پروژه اورهال نیروگاه‌ها و تعمیرات مربوط به الکتروموتورها را با استفاده از توان فنی و مهندسی ایرانی به انجام برسانند.

رستمی گفت: نتیجه تشکیل این واحد این بود که ما دو سال پیش توانستیم پروژه اورهال الکتروموتورهای نیروگاه بعثت تهران را انجام داده و رضایت آنها را به دست آوریم. در سال جاری نیز اورهال تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر مطرح بود. مستحضر هستید که الکتروموتورهای این نیروگاه روسی هستند و قطعات توسط روس‌ها در این نیروگاه نصب شده است. در سنوات گذشته اورهال یا تعمیرات اساسی این تجهیزات نیز توسط خارجی‌ها انجام میشد.

مدیرعامل شرکت جمکو گفت: در سال جاری قرار شد که پروژه اورهال توسط متخصصین داخلی انجام شود. در این راستا یک مناقصه برگزار شد و خوشبختانه شرکت جمکو برنده این مناقصه شد و کار اورهال الکتروموتورهای این نیروگاه را برعهده گرفت. نتیجه این شد که کار به نحو احسن انجام شد و نیروگاه نیز یک رضایت‌نامه برای ما ارسال کرد.

وی اظهار داشت: اشاره کردم که موتورهای غول پیکر این نیروگاه قبلا توسط خارجی‌ها اورهال می‌شد، اما از این به بعد این پروژه توسط مهندسین ایرانی انجام خواهد شد. در دوره بعدی اورهال که موعد آن پاییز است نیز شرکت جمکو آمادگی لازم برای اجرای پروژه در نیروگاه اتمی بوشهر را دارد.

رستمی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ما اورهال نیروگاه اتمی بوشهر که حساسیت زیادی دارد را انجام می‌دهیم به این معناست که توان داخلی برای اورهال تمامی نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی کشور وجود دارد و آنها می‌توانند با اتکا به مهندسان ایرانی این کار را انجام دهند.

 

*اذعان مدیران نیروگاه اتمی بوشهر به بالاتر بودن توانمندی مهندسان ایرانی

همچنین محمدهادی گلرخیان مدیر خدمات فنی و مهندسی شرکت جمکو  درباره ابعاد فنی پروژه اورهال نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در نیروگاه اتمی بوشهر سه موتور مدارِ اول در قلب راکتور وجود داشت که عملیات اورهال آن انجام شد. توان هر یک از این موتورها 7350 کیلووات بوده است. تا به الان اورهال این الکتروموتورها توسط پیمانکاران روسی انجام میشد ولی امسال توسط مهندسین ایرانی صورت گرفت.

وی ادامه داد: کلا 4 الکتروموتور در قلب راکتور نیروگاه اتمی بوشهر قرار گرفته است. یک دستگاه از این الکتروموتورها نیاز به تعمیر اساسی در سال دارد و 3 دستگاه دیگر نیز اورهال می‌شود. انشاالله از سال آینده پروژه تعمیر اساسی آن یک دستگاه الکتروموتور نیز توسط شرکت جمکو انجام خواهد شد.

گلرخیان درباره تیم شرکت جمکو در این پروژه توضیح داد: نیروهایی که کار اورهال الکتروموتورها را انجام می‌دادند شامل 8 نفر بودند که در دو تیم چهار نفره کار را پیش می‌بردند. عملیات ما نیز حدود 75 روز به طول انجامید که طولانی شدن این اورهال به دلایل مرتبط با پروژه شرکت جمکو در نیروگاه اتمی بوشهر اتفاق افتاد.

وی گفت: در پیشبرد پروژه‌های جدید آنچه اهمیت بالایی دارد تزریق روحیه خودباوری به مهندسین ایرانی است. اگر به توان داخلی اعتماد شود، قطعا ایرانی‌ها بهترین کارها را در زمینه مهندسی انجام خواهند داد. از طرفی در سال‌های گذشته نیروگاه بوشهر خودش در واگذاری کار به مهندسین ایرانی دچار تردید بود چون به هر حال این کار نیز ریسک‌های خود را دارد ولی با ارائه توانمندی‌های شرکت توانستیم اعتماد این مجموعه را به دست آوریم.

مدیر خدمات فنی و مهندسی شرکت جمکو در پایان خاطرنشان کرد: حتی مسئولان نیروگاه در جریان انجام پروژه اورهال اذعان کردند که امسال برای آنها ثابت شد که توانمندی شرکت‌های ایرانی مثل جمکو بهتر از روس‌ها است و عملیات اورهال را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.