امروز : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
En

طرح آبرسانی همدان؛ گره کوری که به دست مهندسان و متخصصان دانش بنیان در حال گشودن است

تاریخ ارسال : ۳۰ مهر ۱۴۰۱

طرح آبرسانی همدان؛ گره کوری که به دست مهندسان و متخصصان دانش بنیان در حال گشودن است

به گزارش ایرنا، پروژه آبرسانی بلندمدت به همدان طرحی است که کارشناسان می گویند اجرای کامل آن بهترین، مناسب ترین و راهگشاترین راه حل برون رفت دیار الوند از خشکسالی است که با همت دولت سیزدهم  این طرح پس از حدود ۱۸ سال رو به تکمیل شدن است؛ هم اینک آب به شبکه آبرسانی شهر متصل و میزان قطعی ‌های شبکه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین به خبرنگار ایرنا گفت: طراحی و تولید الکتروموتورهای مورد نیاز طرح آبرسانی به همدان با توجه به پیچیدگی و خاص بودن آن به شرکت دانش‌بنیان جمکو در شهرستان جوین خراسان رضوی واگذار شد.

محمد رستمی  با اشاره به توان تولید الکتروموتورهای صنعتی مورد نیاز صنایع کشور در شهرستان جوین، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در همین راستا ۲۸ دستگاه الکتروموتور مورد نیاز برای استفاده در طرح آبرسانی به همدان، در مرحله تولید است که تاکنون 14 دستگاه آن تولید و ارسال شده است.

وی  همچنین خاطر نشان کرد: در شرایط عادی، تولید هر دستگاه الکتروموتور برای استفاده در طرح‌های آبرسانی، ۲۰ روز طول می کشد اما به منظور تسریع در روند طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان، با تلاش شبانه روزی مهندسان و متخصصان مجموعه شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) هر ۲ روز یک دستگاه از این الکتروموتورها تولید می شود که این نیز خود دستاوردی در زمینه تولیدات دانش بنیان شرکت جمکو می باشد.

طرح آبرسانی بلندمدت و یا آبرسانی بین حوضه ای تالوار به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر است که با اجرای این طرح، آب درازمدت ۱۲ شهر همدان و ۱۵۹ روستا تامین می شود.
قاسمی فرزاد ، استاندار همدان، وی با تاکید بر اینکه کاری که قرار بود در طول ۲ سال انجام شود، در کمتر از پنج ماه اجرایی شد، خاطرنشان کرد: ، فاصله ایستگاه پمپاژ شماره یک تا ایستگاه شماره ۲ حدود پنج کیلومتر و از ایستگاه شماره ۲ تا شماره سه حدود ۲۳ کیلومتر است.

استاندار همدان ادامه داد: طول خط انتقال ایستگاه پمپاژ شماره سه تا مخزن کیتو نیز ۳۵ کیلومتر و از این ایستگاه تا مخزن مهاجران نیز ۶۲ کیلومتر است.
وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست این طرح، ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب به شبکه آبرسانی شهر همدان انتقال داده‌ می‌شود، افزود: آب این پروژه از طریق خط تازه احداث شده "بای‌پس" به طول 16 کیلومتر به مخزن سد آبشینه و پس از آن به تصفیه خانه شهید بهشتی انتقال می‌یابد.
استاندار همدان با بیان اینکه بخشی از تاخیر انتقال آب به همدان به دلیل پیچیدگی خاص کارهای فنی و مهندسی این پروژه بود که البته با دانش مهندسان و متخصصان دانش بنیان، در کمترین زمان ممکن مشکلات برطرف و پروژه اجرا و وارد مدار بهره برداری شد.

 

گزارش تصویری؛ بازدید از خطوط آبرسانی به همدان